Koszyk

0

Superfoods

Białka roślinne – siła z natury!

Aminokwasy i powstające z nich białka stanowią główny budulec każdej komórki. Potrzebne są nie
tylko do budowy masy mięśniowej, ale także białek enzymatycznych, odpornościowych, hormonów i białek transportujących. Złe nawyki żywieniowe i spożywanie coraz większych ilości żywności wysokoprzetworzonej zawierającej głownie węglowodany i tłuszcze, sprawiły że coraz powszechniej występują niedobory białka w diecie, nawet u osób nie będących na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej.

Białka dzielimy na pochodzenia zwierzęcego – mięso, ryby i owoce morza, jaja, nabiał oraz
pochodzenia roślinnego. Każda roślina jest źródłem białka, jednak nie każda wystarczającym. Białka zwierzęce choć stanowią białko kompletne nie są wydajne pod względem ekonomicznym, a hodowla zwierząt pochłania ogromne zasoby wody, energii, pokarmu jednocześnie generując duże ilości gazów cieplarnianych. Również WHO oraz towarzystwa diabetologiczne oraz kardiologiczne donoszą o szkodliwym wpływie białek zwierzęcych, które zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2, miażdżycy i związanych z nią chorób sercowo- naczyniowych.

Dlatego prozdrowotną alternatywę stanowią białka roślinne, które wykazują mniejszy wpływ na wzrost stężenie insuliny. Głównym źródłem białka roślinnego są nasiona roślin strączkowych. Zaraz po nich uzupełnienie diety w aminokwasy stanowią zboża, orzechy i nasiona oraz algi morskie i kiełki. Koncentraty białek roślinnych stanowią uzupełnienie diety w białko dla osób aktywnych fizycznie, wegan a także mających zwiększone zapotrzebowanie na białko ze względu na róże stany chorobowe. Są również doskonałym zamiennikiem białka serwatkowego dla osób z nietolerancją białek mlecznych lub laktozy oraz alergią na białka mleka krowiego. Neutralny smak pozwala na wiele kompozycji – można dodawać je do koktajlów owocowych jako świetny posiłek po treningu, domowych wypieków lub batonów jako szybka przekąska a jednocześnie zbilansowany posiłek.

Zalety białka ryżowego:
– dobrze skomponowany aminogram i wszystkie 9 aminokwasów egzogennych, co pozwala uzyskać
podobny efekt do białek serwatkowych
– lepsza strawność niż białka sojowe
– hipoalergiczne, nie zawiera laktozy
– neutralny smak
– nie wpływają na ryzyko cukrzycy typu 2, odpowiednie w przypadku insulinooporności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Woda kokosowa

Kategorie wpisów